ونیر کامپوزیت




مرکز آموزش دندانپزشکی

با مفاهیم درمان های ترمیمی و زیبایی، روش های صحیح پیشگیری و روند درمان آشنا شوید یا سئوالات خویش را مطرح و از پزشکان متخصص این بخش بصورت آنلاین پاسخ دریافت نمایید.


مطالعه بیشتر


بیشتـــر بدانیــم


لب‌پر شدن یا شکستگی دندان، لکه‌های روی دندان و فاصله بین دندانی زیبایی لبخند را خدشه‌دار می‌سازد و باعث می‌شود که فرد با خجالت لبخند خود را بپوشاند. باندینگ دندان درمانی با هزینه معقول است که شما را به لبخند رویایی‌تان می‌رساند. کامپوزیت دندان روشی مناسب برای اصلاح نقص‌های جزئی اشاره شده و خلق لبخندی درخشان و جذاب است. اجازه ندهید چنین موارد بی‌اهمیتی شادی را از چهره‌تان بگیرد، کافی است به متخصصین دندانپزشکی مراجعه کنید تا با بهره‌گیری از درمان کامپوزیت دندانی در مدتی کوتاه با اعتماد به نفس لبخند بزنید

باندینگ کامپوزیتی چیست؟


باندینگ دندان با مواد همرنگ یکی از درمان‌های دندانپزشکی زیبایی است که به منظور زیباسازی دندان‌ها انجام می‌شود. کامپوزیت دندان از ذراتی مانند سیلیکون دی اکسید یا کوارتز تهیه می‌شود و با رزین سنتزی سختی روی دندان چسبانده (باندینگ) می‌شود. مواد کامپوزیت با هم مخلوط می‌شود تا رنگ، سختی و شفافیتی مطابق دندان طبیعی بیمار را به دست بدهد. بنابراین چنین درمان ظریفی نیاز به دقت نظر و ذوق هنری دندانپزشک دارد. کامپوزیت برای پوشاندن لکه‌ها، شکستگی‌ها و تغییر رنگ دندان، بستن فاصله بین دندانی و پر کردن دندان پوسیده به کار برده می‌شود. به علاوه مواد باندینگ گزینه‌ای مناسب برای ترمیم شکستگی دندان‌های جلو محسوب می‌شود.

تفاوت بین کامپوزیت و ونیر


ونیر پرسلینی یا لامینت پوسته‌های نازکی از رزین کامپوزیتی یا پرسلین نیمه شفاف همرنگ دندان است که به طور سفارشی برای هر بیمار ساخته می‌شود تا کاملاً متناسب با دندان‌ها باشد و رنگ، شکل و ظاهر کلی آنها را بهبود دهد. اگر چه لمینت استحکام بالایی دارد، در برابر لکه شدن مقاوم است و ظاهری همانند دندان طبیعی را به دست می‌دهد، اما در مقایسه با رزین کامپوزیتی معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • چون لمینت نه در مطب بلکه روی یونیت در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود، بیمار باید حداقل دو جلسه به دندانپزشکی مراجعه کند. اما باندینگ دندان در یک جلسه کامل می‌شود. دندانپزشک مقدار مناسبی از ساختار دندان را تراش می‌دهد تا فضای کافی برای چسباندن رزین کامپوزیتی و شکل دادن آن فراهم شود و دندان پس از درمان حالت حجیم و آزاردهنده پیدا نکند. سپس عامل باندینگ روی دندان زده می‌شود. در پایان نیز رزین کامپوزیتی اضافه و با تابش نور خشک و سفت می‌شود، دندانپزشک آن را پرداخت و پولیش می‌کند.

  • لامینت گران‌تر از کامپوزیت دندان است و قرار دادن آن روی دندان زمان‌برتر است. ساخت و باندینگ لامینت نیاز به تخصص و منابع بیشتری دارد، بنابراین طبیعی است که لامینت گران‌تر از کامپوزیت است.
  • ونیر پرسلینی قابل ترمیم نیست و اگر بشکند، چاره‌ای جز تعویض آن وجود ندارد.

مزایا


  • این درمان نسبتاً کم هزینه آسیبی به ساختار اصلی دندان نمی‌زند.
  • باندینگ دندان درمانی سریع است که ظرف کمتر از یک ساعت انجام می‌شود.
  • کامپوزیت دندانی در یک جلسه کامل می‌شود، حال آن که ونیر و روکش تعداد ویزیت‌های بیشتر و رفت وبرگشت به لابراتوار را ایجاب می‌کند.
  • مواد باندینگ در سایه‌های رنگی مختلف در دسترس است و دندانپزشک دامنه انتخاب گسترده‌ای دارد تا بتواند دندان را با مواد همرنگ بقیه دندان‌ها ترمیم کند.
  • آماده‌سازی و تراش دادن دندان‌ها در باندینگ حداقل است.
  • در کل نیازی به بی‌حسی ندارد، مگر آن که از مواد باندینگ برای پر کردن دندان پوسیده استفاده شود.

متقاضی باندینگ دندان


تمام مشکلات دندانی زیر به روش باندینگ قابل درمان است:

  • پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان علاوه بر اثر مخربی که بر سلامت دندان می‌گذارد و حتی ممکن است به از دست دادن آن بیانجامد، زیبایی لبخند و صورت را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این شرایط مواد کامپوزیت برای پر کردن دندان به کار برده می‌شود تا استحکام و زیبایی دندان را به آن برگرداند. باندینگ دندان برای ترمیم دندان شکسته، لب پر شده یا ترک خورده نیز کاربرد دارد.
  • لکه‌های دندان: بعضی لکه‌های دندان دائمی است و با سفید کردن یا بلیچینگ از بین نمی‌رود. در این حالت باندینگ دندان به منظور پوشاندن این لکه‌ها و دیگر نقص‌های زیبایی انجام می‌شود.
  • پرکردگی‌های نقره‌ای (آمالگام): اگر درصدد تجدید پرکردگی‌های نقره‌ای رنگ آمالگام هستید، بهترین ماده برای این کار کامپوزیت است. مواد همرنگ کامپوزیتی علاوه بر زیبا کردن دندان نسبت به آمالگام مقاومت بیشتری نیز دارد.
  • اصلاح طرح لبخند: باندینگ کامپوزیتی برای بهبود شکل و اندازه دندان‌های بیماران نیز به کار برده می‌شود. با مواد کامپوزیت می‌توان فاصله بین دندان‌ها را نیز پر کرد.

چگونگی انجام باندینگ دندان


کامپوزیت دندان در عمل ساده و سریعی روی دندان زده می‌شود که برای هر دندان فقط سی دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. ازآنجایی که آماده‌سازی و تراش دادن دندان‌ها حداقل است، نیازی به بی‌حسی نیست، مگر آن که از کامپوزیت برای پر کردن دندان پوسیده استفاده شود.

  • آماده‌سازی دندان: دندانپزشک بخشی از دندان را که مواد معدنی آن از بین رفته و لک شده است به طور کامل برمی‌دارد، سپس حفره دندان را ضدعفونی و خشک می‌کند.
  • اچینگ: سپس ژل اسیدی (عامل اچینگ)، معمولاً اسید فسفریک ۳۷ % روی دندان آماده‌سازی شده زده می‌شود و سی ثانیه روی دندان باقی می‌ماند. پس از آن دندانپزشک دندان را شستشو می‌دهد و دوباره خشک می‌کند. به این ترتیب مینای دندان اسیدی می‌شود تا ماده کامپوزیتی بتواند با فضاهای خالی داخل مینای دندان اتصال برقرار کند.
  • باندینگ: سپس ماده کامپوزیتی در مقادیر اندک به تدریج روی حفره دندان آماده‌سازی شده زده می‌شود تا پلیمریزاسیون کامل شود.
  • پرداخت و پولیش: دندانپزشک پس از اعمال ماده کامپوزیت روی دندان آن را پولیش می‌دهد تا زیباتر شود و با بقیه دندان‌ها تناسب بیشتری داشته باشد.

مدت زمان درمان باندینگ دندان


کامپوزیت دندان با توجه به شدت مشکل از ۵ دقیقه تا ۴ ساعت زمان می‌برد. این درمان را می‌توان در یک جلسه کامل کرد. دندانپزشک گاهی از بیمار می‌خواهد که ۴ ساعت در مطب بماند تا درمان کامل شود.

مراقبت از دندان با پوشش کامپوزیت


دندان‌ها پس از باندینگ نیاز به مراقبت خاصی ندارد و کافی است بیمار بهداشت دهان و دندان را رعایت کند. حداقل دو بار مسواک زدن در روز، روزانه یک بار نخ کشیدن و یک یا دو بار در روز استفاده از دهانشویه ضدعفونی کننده در کنار مراجعه منظم به دندانپزشک و جرم‌گیری دوره‌ای سلامت دندان را تضمین می‌کند.

ازآنجایی که احتمال ترک خوردن و شکستن مواد باندینگ وجود دارد، باید عادت‌هایی مانند جویدن ناخن، جویدن مداد، یخ یا اشیاء دیگر را ترک کرد و از دندان به جای دربازکن استفاده نکرد. همچنین باید به محض احساس تیز شدن لبه دندان یا داشتن حسی عجیب هنگام گاز زدن و جویدن غذا به دندانپزشک مراجعه کرد.

ماندگاری کامپوزیت دندان


طول عمر مواد باندینگ به مقدار مواد به کار برده شده و اهتمام بیمار در رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. در هر حال طول عمر مواد کامپوزیت عموماً سه تا ده سال است و پس از آن نیاز به تجدید یا ترمیم دارد.

معایب


  • کامپوزیت را نمی‌توان مانند لمینت یا روکش یک راه‌ حل دائمی محسوب کرد.
  • ممکن است رزین کامپوزیتی به مرور ترک بردارد، لب پر شود و بشکند.
  • باندینگ دندان نسبت به روکش و ونیر مقاومت کمتری در برابر لکه شدن دارد و مانند دندان‌های طبیعی در برابر انواع خاصی از لکه‌ها آسیب‌پذیر است.

هزینه


باندینگ دندان روش پرهزینه‌ای برای ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و زیباسازی آنها نیست. درمان زیبایی دندان با کامپوزیت نسبت به ونیر پرسلنی یا ارتودنسی ارزان‌تر است. هزینه کامپوزیت دندان به عامل‌های متعددی چون تعداد دندان‌های مورد نظر برای درمان، بزرگی ناحیه درمان (برای مثال یک شکستگی کوچک یا پوشش دادن کل دندان) و هزینه دندانپزشک بستگی دارد.

تمامی حقوق این سایت برای کلینیک تخصصی دندانپزشکی یاس محفوظ می باشد.