مراقبت های ایمپلنت

دوام و عمر ایمپلنت چقدر است ؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در رابطه با جراحی ایمپلنت مطرح می شود، طول عمر آن می باشد، که باید گفت ایمپلنت عمر بسیار زیادی دارد و دوام آن به فاکتورهای زیر بستگی دارد :

تخصص دندانپزشک
موقعیت آن در دهان
سبک زندگی بیمار

طبیعی یا پیوندی بودن استخوان
رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی بعد از درمان
سن بیمار

وضعیت فک و سلامت بیمار
سیگاری بودن یا نبودن بیمار
پیگیری بموقع مراحل درمان

به طور مثال در مواردی که ایمپلنت روی استخوان طبیعی قرار دارد شانس موفقیت ۹۵ درصد می باشد اما اگر به دلیل ضعف استخوان فک از پیوند استخوان در جراحی استفاده شود شانس موفقیت ۸۵ تا ۹۰ درصد می باشد. با این وجود با توجه به رشد تکنولوژی و همچنین کیفیت ایمپلنت هایی که در کلینیک دندانپزشکی یاس از آنها استفاده می شود و در صورت مراقبت های درست از سوی بیمار، عمر ایمپلنت های ساخته شده، حداقل ۲۵ سال تخمین زده می شود. شایان ذکر اینکه افرادی که بیماری قند (دیابت) دارند یا از کورتین استفاده می کنند و یا کمبود رشد استخوان دارند هم احتمال از دست دادن ایمپلنت در آنها زیادتر است.

عوارض ایمپلنت

درصورت بی توجهی دندانپزشک به نوع ساختار فک یا جایگاه سینوسها احتمال دارد ایمپلنت وارد ناحیه سینوس شود که باعث بروز درد ، توروم و درنهایت سینوزیت حاد گردد. لذا در موارد بسیار نادری ممکن است مشکلاتی برای ایمپلنت ایجاد شود ولی اگر ایمپلنت به درستی انتخاب شود، بیمار به درستی گزینش شود و عمل جراحی توسط جراح ماهر انجام گردد و در نهایت پروتز (روکش) ایمپلنت توسط متخصص پروتز با درنظر گرفتن تمام ملاحظات صورت پذیرد، درصد مشکلات نزدیک به صفر بوده و اگر موردی هم باشد قابل درمان است.

ایمپلنت جز موارد بسیار نادر برای همگان قابل انجام خواهد بود مشروط بر انتخاب تمام گزینه های صحیح

ما مفتخریم که در کلینیک تخصصی دندانپزشکی یاس با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی های اجرای ایمپلنت و مراقبت های دوره ای پس از آن و بهره گرفتن از متخصص فک و صورت جناب آقای دکتر بشکار و متخصص پریو خانم دکتر وزیری جهت جراحی (در صورت نیاز بیمار) و متخصص پروتز خانم دکتر بحرانی جهت روکش ایمپلنت و همکاری با لابراتوار تخصصی نوید و استفاده از بهترین مواد در فضایی کاملاً استریل و آرام این عوارض را به صفر رسانده ایم.

ایمپلنت برای افراد سیگاری

جالب است بدانید طی تحقیقات به عمل آمده، نیکوتین سیگار از تشکیل عروق ریزی که برای استخوان سازی در محل ایمپلنت بسیار لازم هستند جلوگیری می کند و با توجه به اینکه استفاده از دخانیات باعث تضعیف ایمنی بدن می شود و بدن نمی تواند به راحتی با باکتریها مقابله کند میزان التهاب در نواحی دندان ایمپلنت شده بیشتر دیده می شود .

” بیمارانی که سیگار می کشند شانس از دست دادن ایمپلنت در آنها دو برابر است “

همچنین کشیدن سیگار بیش از ۴ یا ۵ عدد در روز، پیوند استخوان یا لثه را به تعویق می اندازد. پس بهتر است حداقل دو هفته قبل از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کرده یا تعداد آن را کاهش داد تا مقدار نیکوتین به حداقل ممکن کاهش یابد. با توجه به چنین مسائلی و گستردگی انواع ایمپلنت های موجود، در کلینیک دندانپزشکی یاس تلاش می شود، جهت به حداقل رساندن درصد شکست درمان، برای افراد سیگاری از ایمپلنت هایی با بهترین کیفیت و بالاترین ماندگاری استفاده شود.

موفقیت ایمپلنت در زنان سیگاری بیشتر است یا در مردان

با وجود اینکه هنوز آمار دقیق و درستی از این موضوع در دست نیست اما جالب است که بدانید با توجه به اینکه امروزه در جهان تعداد زنانی که از دخانیات استفاده می کنند رو به افزایش است و با توجه به اینکه ساختار جسمی و هورمونی زنان از مردان ضعیف تر است، میزان شکست در درمان ایمپلنت در زنان از مردان بیشتر مشاهده شده است.

مراقبت های بهداشتی ایمپلنت

مراقبت های بهداشتی زیر پیش و پس از درمان کمک شایانی به موفقیت ایمپلنت خواهد کرد:

پس از گذشت چند روز باید به آرامی مسواک زدن را شروع کنید .

همچنین اگر پروتز یا دندان مصنوعی دارید به مدت حداقل یک هفته در دهان نگذارید.

چند روز قبل از جراحی انواع داروهای رقیق کننده خون مثل اسپرین یا وارفارین را با مشورت پزشک معالج خود قطع کنید و یک ساعت قبل از جراحی مسکن قوی مصرف نمایید.

چند روز قبل از جراحی حتما از دهانشویه استفاده کنید. لازم به ذکر است روز اول بعد از جراحی ایمپلنت هرگز نباید از مسواک یا نخ دندان استفاده کنید و باید از دهانشویه توصیه شده توسط جراح استفاده کنید.

ایمپلنت ها مانند دندان های طبیعی شما عمل می کنند و درست مانند دندانهای طبیعی نیاز به بهداشت و مراقبت دارند پس استفاده صحیح و مرتب از مسواک ،نخ دندان و دهان شویه ها را فراموش نکنید. متخصصان ما در کلینیک دندانپزشکی یاس، پروسه صحیح تمیزکردن نواحی اطراف ایمپلنت را برایتان شرح خواهند داد. برای کم شدن درد تا مدتی بعد از جراحی از خوردن غذاهای سفت و سخت که احتمال فشار روی پایه فلزی ایمپلنت را دارد، خودداری شود.

به طور خلاصه اگر موارد زیر به خوبی رعایت شود طول عمر ایمپلنت به ۲۵ سال افزایش می یابد:

استفاده از مسواک بعد برداشتن بخیه ها

پس از برداشتن بخیه ها، سه بار درروز و پس از هر وعده غذایی، از مسواک روی دندان ایمپلنت شده و همچنین دهان شویه استفاده شود

استفاده از آنتی بیوتیک های تجویزی

یکی از بزرگترین عوامل شکست درمان، وجود عفونت پس از جراحی می باشد، پس سعی شود از دهان شویه ، مسواک نرم و آنتی بیوتیکهای تجویزی استفاده گردد

عدم جویدن غذا روی محل ایمپلنت

سعی شود پس از جراحی از جویدن غذا روی محل ایمپلنت حداقل تا سه هفته اول خودداری شود
.

عدم استفاده از خلال دندان و اشیاء نوک تیز

هرگز جهت تمیزی ناحیه اطراف ایمپلنت از خلال دندان یا اشیاء نوک تیز استفاده نشود چون باعث شروع آماس و التهاب می گردد
.

چکاپ منظم و زیر نظر متخصص

درصورتیکه پروتز ایمپلنت توسط متخصص پروتز یا شخصی غیر از جراح ایمپلنت انجام شده است جهت چکاپ به او مراجعه شود، درصورت مشاهده مسئله خاصی متخصص پروتز، بیمار را جهت چکاپ به جراح ایمپلنت ارجاع خواهد داد

لطفاً توجه فرمایید :

معاینات دوره ای، برای اطمینان یافتن از سلامت ایمپلنت ها یا در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه بسیار حائز اهمیت بوده و تاثیر مهمی در دوام ایمپلنت خواهد داشت. ویزیت ها جهت معاینات قبل و بعد از درمان باید برنامه ریزی و زمانبندی شود. معمولا تا یک الی دو سال پس از جراحی، باید هر سه ماه یکبار و پس از آن هر شش ماه یکبار ویزیت انجام شود.

شما می توانید با رزرو وقت به صورت آنلاین از ۲۰ درصد تخفیف تا پایان فصل پاییز برخوردار شوید.

استفاده از آنتی بیوتیک پس از ایمپلنت

اولین گام در مراقبت ایمپلنت این است که بیمار باید بلافاصله پس از جراحی مصرف آنتی بیوتیک را شروع کند تا از هر گونه عفونت در ناحیه جراحی جلوگیری شود و همچنین بعد از گذشت ۲۴ ساعت باید دو بار در روز از دهانشویه ای که پزشک تجویز می کند استفاده کند. استفاده از محلول آب نمک رقیق دو تا سه بار درروز هم می تواند از بروز باکتری یا هرنوع عفونت جلوگیری بعمل آورد.

خونریزی پس از ایمپلنت

بروز خون در ۲۴ ساعت اولیه پس از جراحی طبیعی می باشد اما برای کاهش فشار خونریزی می توانید به مدت نیم ساعت یک تکه گاز روی زخم قرار دهید و درصورت لزوم چند بار گاز را عوض کنید. نکته بسیار مهم در کاهش خونریزی، عدم استفاده آسپرین یا انواع داروهای حاوی ترکیبات آسپرین قبل و بعد از جراحی می باشد چون آسپرین خاصیت ضد انعقاد خون داشته و موجب دیرتر قطع شدن خونریزی می شود.

جهت جلوگیری از هرگونه مشکل در زمان جراحی یا بعد از آن، در صورت ابتلا به بیماریهای خاص، پزشک خو را در جریان قرار دهید.

همچنین موارد زیر کمک شایانی در جهت کاهش خونریزی بعد از انجام ایمپلنت می نماید:

• از تف کردن آب دهان خود داری کنید و صرفاً آب دهان خود را قورت دهید. تف کردن آب دهان تداوم خونریزی را بیشتر میکند
  • از نی برای نوشیدن آب استفاده نکنید .
  • شبها ناحیه جراحی را روی بالش قرار ندهید تا فشاری روی آن وارد نشود .
  • برای کشیدن بخیه معمولا ده تا چهارده روز بعد از جراحی می توانید به کلینیک مراجعه نمایید و اما اگر بخیه زودتر از زمان مشخص شده باز شد باید سریعا اطلاع داده شود.

درد ایمپلنت و راه های کاهش آن

بعد از جراحی و با از بین رفتن بی حسی، کمی درد احساس می شود که می توان برای رفع آن از مسکن از جمله ژلوفن یا نوافن استفاده کرد. معمولا در دو تا سه روز پس از جراحی، درد باید کاهش پیدا کند. درصورت تشدید درد حتما با کلینیک تماس بگیرید. به طور طبیعی ورم در ناحیه جراحی در یک یا دو روز بعد از جراحی بیشتر می شود اما پس از آن کاهش می یابد. اگر بعد از گذشت چند روز همچنان تورم و درد وجود داشت حتما با کلینیک تماس بگیرید. در نظر داشته باشید که کمپرس سرد روی ناحیه جراحی می تواند از شدت درد و تورم بکاهد. درصورتیکه از پیوند استخوان در درمان شما استفاده شده است ممکن است دانه های ریزی را احساس کنید که این طبیعی است و حتی گاهی با رشد استخوانهای اطراف ایمپلنت ممکن است احساس درد داشته باشید که نهایتا دو تا سه هفته به طول می انجامد و باید این مدت از مسکن برای کاهش درد استفاده کنید. در نظر داشته باشید که:

آستانه تحمل درد در همه افراد یکسان نیست و شرایط جسمانی و روانی نیز در میزان درد در افراد مختلف موثر است

اهمیت استراحت بعد از ایمپلنت

باید توجه داشته باشید که شما به استراحت زیاد بعد از عمل جراحی احتیاج دارید. بنابراین تا حد امکان ورزش نکنید و تحرک زیادی نداشته باشید. بعد از انجام درمان در منزل و در سکوت، در جایی راحت و مناسب دراز بکشید یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش کنید چون آرامش جسم و ذهن شما باعث کاهش درد و زودتر خوب شدن محل جراحی می شود.

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت

رعایت نکات زیر در رژیم و عادات غذایی پس از انجام ایمپلنت حائز اهمیت است:

• در یک الی دو روز پس از جراحی از مایعات یا سوپ استفاده کنید و پس از آن در روزهای بعد از غذاهای جویدنی نرم همچنین آب و مایعات زیاد استفاده کنید.

• در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی از مواد غذایی و مایعات سرد استفاده کنید و برای جلوگیری از تشدید خونریزی از مصرف غذاها یا نوشیدنی های گرم خودداری کنید.

• بهتر است در چند ساعت اول بعد از درمان، شیر سرد میل کنید.

• بهتر است در یک هفته اول از سمت دیگر دهان که جراحی انجام نشده برای جویدن غذا استفاده کنید.

ما در کلینیک دندانپزشکی یاس ، برای شما سلامتی و تجربه یک زندگی بهتر پس از انجام ایمپلنت را آرزومندیم.

تمامی حقوق این سایت برای کلینیک تخصصی دندانپزشکی یاس محفوظ می باشد.