سفید کردن دندان




مرکز آموزش دندانپزشکی

با مفاهیم درمان های ترمیمی و زیبایی، روش های صحیح پیشگیری و روند درمان آشنا شوید یا سئوالات خویش را مطرح و از پزشکان متخصص این بخش بصورت آنلاین پاسخ دریافت نمایید.


مطالعه بیشتر


بیشتـــر بدانیــم


بدیهی است که داشتن دندان‌هایی سفید و درخشان لبخند را زیباتر می‌کند. البته تنها مزیت دندان‌های درخشان، اصلاح طرح لبخند نیست، دندان‌های درخشان سلامت دهان و دندان را نیز بهبود می‌دهد. دندان‌های سفیدتر لبخندی شادتر و سالم‌تر را خلق می‌کند. به علاوه زمانی که برای سفید کردن و بلیچینگ دندان‌ها هزینه می‌کنید، انگیزه بیشتری برای مراقبت از دندان‌ها پیدا می‌کنید. از این گذشته دندان‌های سفید اعتماد به نفس را نیز ارتقاء می‌دهد و می‌توانید با خیالی آسوده و بدون شرمساری لبخند بزنید، بخندید یا غذا بخورید. روش‌ها و فراورده‌های متعددی وجود دارد که همگی ادعای سفید کردن فوری دندان‌ها را دارند. قبل از هر گونه اقدام حتماً با دندانپزشک زیبایی مشورت کنید تا بهترین روش سفید شدن دندان ممکن را انتخاب کنید.

علل تغییر رنگ دندان


دندان‌ها به مرور زمان درخشندگی خود را به دلایل مختلفی از دست می‌دهد که در ادامه متداول‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

غذا و نوشیدنی

قهوه، چای و شراب عامل‌های اصلی لکه شدن دندان‌ها هستند. رنگدانه‌های قوی موسوم به کروموژن‌ها به بخش سفید رنگ و بیرونی دندان می‌چسبند.

دخانیات

دو ماده شیمیایی به نام تار (قطران) و نیکوتین در توتون وجود دارد که لکه‌های مقاومی را ایجاد می‌کند. قطران تیره رنگ و نیکوتین تا زمان ترکیب شدن با اکسیژن بدون رنگ است. نیکوتین پس از ترکیب با اکسیژن زرد رنگ می‌شود و لکه‌های زردی را روی سطح دندان به وجود می‌آورد.

سن

زیر پوسته سخت و سفیدرنگ خارجی دندان یعنی مینا بخش نرم‌تری به نام عاج قرار دارد. مینای بیرونی دندان به مرور زمان در اثر مسواک زدن نازک‌تر می‌شود و مقدار بیشتری از عاج زرد رنگ از زیر مینا دیده می‌شود.

آسیب‌دیدگی

اگر ضربه به دهان وارد شود، دندان با تولید عاج بیشتر به این آسیب‌دیدگی واکنش نشان می‌دهد و چون عاج تیره‌تر از مینا است، دندان تغییر رنگ می‌دهد.

دارو

تیره شدن دندان‌ها یکی از عوارض جانبی مصرف بعضی از آنتی‌هیستامین‌ها، ضدروان پریشی‌ها (آنتی سایکوتیک‌ها) و داروهای درمان فشار خون بالا است. خردسالانی که در زمان شکل‌گیری دندان‌ها (در رحم مادر یا در دوران نوزادی) آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین مصرف کرده‌اند، در دوران بزرگسالی بیشتر در معرض تغییر رنگ دندان‌ها قرار دارند. شیمی‌درمانی و پرتو درمانی سر و گردن نیز به تیره شدن رنگ دندان‌ها می‌انجامد.

درمان سفید کردن دندان


سه رویکرد کلی برای سفید شدن دندان‌ها وجود دارد:

  • بلیچینگ در مطب دندانپزشکی که به بلیچینگ روی یونیت دندانپزشکی یا بلیچینگ قدرتی نیز موسوم است.
  • استفاده از سیستم‌های سفید کننده دندان دارای تری تحت نظارت دندانپزشک
  • بلیچینگ در خانه با استفاده از خمیردندان و کیت‌های مخصوص درمان سفید کردن دندان در منزل

سفید کردن دندان با لیزر در کلینیک دندانپزشکی

یکی از شاخه های دندانپزشکی با لیزر، سفید کرد دندان است. سفید کردن دندان با لیزر صرفاً باید در دندانپزشکی و توسط متخصص انجام شود. گارد یا ژل محافظ قبل از زدن عامل بلیچینگ روی لثه‌ها به کار برده می‌شود. عامل بلیچینگ مستقیماً روی دندان‌ها زده می‌شود، سپس با لیزر گرم می‌شود تا تاثیرگذاری آن افزایش یابد و درمان سریع‌تر انجام شود. در این درمان از ژل سفید کننده قوی استفاده می‌شود که با لیزر فعال می‌شود و نتایجی چشمگیر و آنی را به دست می‌دهد. دندانپزشکان از ژل پراکسید هیدروژن در دامنه غلظتی ۲۵ تا ۴۰ درصد استفاده می‌کنند. با توجه به غلظت بالای آب اکسیژنه باید احتیاط  شود تا حساسیت دندان کاهش یابد و از آسیب دیدن لب‌ها، لثه‌ها و دیگر بافت‌های دهان جلوگیری شود. ماندگاری بلیچینگ دندان با لیزر ۶۶ ماه تا یک سال است. البته مدت زمان سفید ماندن دندان‌ها تا حد زیادی به نوع تغذیه هر فرد و البته تلاش وی در رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد.

سفید کردن دندان با استفاده از تری‌های مخصوص

یک روش پرکاربرد و قدیمی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده از سیستم‌هایی دارای تری است که دندانپزشک آنها را در مطب تهیه می‌کند. یک تری شبیه به گارد دهانی در مرحله نخست با محلول سفیدکننده ژل مانندی پر می‌شود که حاوی عامل سفید کننده بلیچینگ است. سپس تری روی دندان‌ها گذاشته می‌شود و مدتی، معمولاً چند ساعت در روز یا شب‌ها روی دندان‌ها باقی می‌ماند. این وسیله با توجه به شدت لکه‌ها و میزان سفید کردن دندان‌ها ۴ هفته یا بیشتر به کار برده می‌شود.

بلیچینگ خانگی

تمام خمیردندان‌ها به دلیل دارا بودن خاصیت سایندگی ملایم به از بین بردن لکه‌های سطحی کمک می‌کنند، اما این محصولات حاوی عامل بلیچینگ نیستند. خمیردندان‌ها رنگ دندان را تقریباً یک درجه روشن‌تر می‌کنند، حال آن که لیزر دندان‌ها را سه تا هشت درجه روشن‌تر می‌کند.

نوارها و ژل‌های سفید کننده‌ی بر پایه پراکسید را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد. دستور کلی مصرف آنها استفاده دو بار در روز به مدت دو هفته است. نتایج اولیه پس از چند روز مشاهده می‌شود و ماندگاری نتیجه نهایی حدود ۴۴ ماه است.

مزایای سفید کردن دندان با لیزر نسبت به بلیچینگ خانگی


قدرت عامل بلیچینگ

قدرت عامل سفید کننده در محصولات غیرتجویزی و تهیه شده توسط دندانپزشک که برای سفید کردن دندان‌ها در خانه به کار برده می‌شود کمتر است و از ده درصد کاربامید پراکسید (معادل سه درصد پراکسید هیدروژن) تا ۲۲ درصد کاربامید پراکسید متغیر است. اما فراورده‌های سفید کننده‌ای که در دندانپزشکی به کار برده می‌شود حاوی پراکسید هیدروژن در غلظت‌های ۱۵ تا ۴۳ درصد است. اگرچه محصولات مخصوص استفاده در منزل نیز دندان‌ها را تا حدی سفید می‌کند، اما درجه سفید شدن بسیار پایین‌تر از حالتی است که دندان‌ها با لیزر یا فراورده‌های تهیه شده توسط دندانپزشک سفید می‌شود.

تری دهانی

دندانپزشک برای تهیه تری‌های مخصوص سفید کردن دندان در خانه از دندان‌ها قالب می‌گیرد و تری دهانی را به صورت سفارشی برای هر بیمار می‌سازد تا کاملاً اندازه دهان و دندان‌ها باشد. به این ترتیب تماس بین ژل سفید کننده، که در تری ریخته می‌شود، و دندان‌ها به حداکثر می‌رسد. به علاوه تری سفارشی تماس ژل با لثه‌ها را به حداقل می‌رساند.

 احتیاط‌ها و اقدام‌های محفاظت کننده

برای این که لثه‌ها و حفره دهان حین بلیچینگ آسیب نبیند، دندانپزشک قبل از درمان ژل را به بافت لثه می‌زند یا از محافظی لاستیکی استفاده می‌کند که بین دندان‌ها قرار می‌گیرد.

سرعت درمان

محصولات سفید کردن دندان که توسط دندانپزشک تهیه می‌شود یا در داروخانه به فروش می‌رسد، معمولاً باید به مدت ۴ هفته هر روز یک تا دو ساعت یا شب‌ها روی دندان‌ها قرار داده شود. سفید کردن دندان در دندانپزشکی سریع‌ترین و موثرترین روش برای درخشان کردن دندان‌ها است که در آن عامل سفید کننده مستقیماً روی دندان‌ها زده می‌شود. عامل بلیچینگ در کنار گرما، نور مخصوص و یا لیزر به کار برده می‌شود. نور و یا گرما فرایند سفید شدن دندان‌ها را شتاب می‌دهد و نتایج آن پس از فقط یک جلسه درمان سی تا شصت دقیقه‌ای دیده می‌شود.

با این حال اگر بیمار تمایل به سفید کردن قابل توجه دندان‌ها دارد، باید چند جلسه برای درمان مراجعه کند. البته با بهره‌گیری از لیزر می‌توان در همان جلسه نخست به نتایج چشمگیری دست یافت.

تاثیر نظارت دندانپزشک بر سفید کردن دندان‌ها

سفید کردن دندان‌ها با تری‌های مخصوص سفارشی تهیه شده در دندانپزشکی نسبت به استفاده از فراورده‌های آماده مزایایی دارد. نخست این که دندانپزشک ابتدا دهان و دندان‌ها را معاینه می‌کند، شرح حال را بررسی می‌کند تا علت تغییر رنگ دندان‌ها را تعیین کند و با توجه به نوع لکه‌ها و تعداد، نوع و موقعیت ترمیم‌ها تشخیص دهد که آیا بلیچینگ دندان درمان مناسبی محسوب می‌شود یا خیر. به علاوه چون تری به صورت سفارشی تهیه می‌شود کاملاً اندازه دندان‌ها خواهد بود و دندانپزشک بر پیشرفت درمان نظارت دارد. حال آن که در صورت استفاده از محصولات آماده خودتان تنها خواهید بود.

ماندگاری نتایج سفید کردن دندان‌ها با لیزر


طول درمان متغیر است و عمدتاً به نوع تغذیه و کوشش بیمار در رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. دندان‌هایی که در مطب سفید می‌شود، درخشندگی خود را ۶ ماه تا یک سال حفظ خواهد کرد.

مراقبت


درمان سفید کردن دندان‌ها باعث متخلخل شدن آنها می‌شود و دندان‌ها بلافاصله پس از درمان به شدت مستعد لکه شدن هستند. توصیه‌های زیر را تا ۴۸ ساعت پس از درمان رعایت کنید تا سفیدی و درخشندگی دندان‌ها را حفظ کنید.

  • نوشیدنی‌های تیره رنگی مانند چای، قهوه، کوکا، شراب یا هر گونه نوشابه رنگی نیاشامید. دندان‌ها رنگ را تا سه روز پس از درمان جذب می‌کند.
  • خوراکی‌هایی مانند انگور، گوجه فرنگی، گیلاس، تمشک، شاه توت، خردل، سس اسپاگتی، سویا سس، بلوبری و مافین بلوبری، خورش‌ها و سوپ‌های تیره رنگ، شکلات تلخ، یخمک و بستنی یخی میل نکنید.
  • اگر هر یک از خوراکی‌های فوق را در چند روز نخست پس از سفید کردن دندان‌ها میل کردید، بلافاصله دندان‌ها را مسواک بزنید و دهان را شستشو دهید.
  • فکر کنید که چه موادی یک پیراهن سفید را لک می‌کند، همان‌ها دندان‌ها را نیز لکه می‌کند.
  • از نوشیدن مایعات خیلی داغ یا سرد نیز خودداری کنید، چون دماهای بسیار بالا یا پایین باعث انقباض و انبساط دندان می‌شود و به لکه‌ها اجازه نفوذ می‌دهد.
  • سیگار کشیدن دندان‌ها را لکه می‌کند.

سفید نگهداشتن دندان‌ها در درازمدت


بهتر است هنگام نوشیدن مایعات لکه کننده دندان از نی استفاده کنید. به علاوه اگر پس از نوشیدن یا میل کردن خوراکی‌های لکه کننده دهان را با آب شستشو دهید و از کیت‌های مخصوص خانگی سفید کردن دندان استفاده کنید، مدت بیشتری دندان‌هایی سفید و درخشان خواهید داشت.

هزینه سفید کردن دندان‌ها


کیت‌های مخصوص سفید کردن دندان که بدون نسخه به فروش می‌رسد، ارزان‌ترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است. هزینه استفاده از سیستم‌های تهیه شده توسط دندانپزشک به محل سکونت و گستردگی درمان بستگی دارد. سفید کردن دندان با لیزر گران‌ترین روش برای سفید کردن دندان‌ها است که بهترین نتیجه را نیز به دست می‌دهد.

تمامی حقوق این سایت برای کلینیک تخصصی دندانپزشکی یاس محفوظ می باشد.